Thursday, June 30, 2011

A Warning to the Oil-Rich Autocratic and Theocratic Ruling Dynasties of Arabia

Princess Basmah, daughter of the former and deceased King Saud, has been a blunt critic of the shortcomings of the Saudi autocratic and theocratic ruling clans. This recent BBC interview (in Arabic) is a testimony to her courage to recognize that religion has become a tool of oppression, often employed against the marginalized "99% of Saudi women."

The Washington-based Center for Democracy and Human Rights in Saudi Arabia (CDHR) applauds Princess Basmah’s understanding of the multitude of social, political, economic and religious ills that have continually plagued Saudi Arabia since the formation of the state in 1932. The Saudi system's shortcomings which Princess Basmah has been addressing in the media for years are also the root causes of the sweeping uprisings of the Arab Spring, or as she aptly calls it, "The Arab Smoldering Summer.”

We at CDHR agree with Princess Basmah that no regime in the Arab world, including the detached oil-rich ruling dynasties of the Arabian Peninsula, will be spared the wrath of its oppressed population. The Saudi ruling elites should heed the warnings of reasonable, pragmatic and coherent individuals like Princess Basmah and embark on a path of democratic reform in order to “prevent the political storm that is sweeping the Arab World."

https://www.youtube.com/watch?v=G5Wncdc6EnE&feature=player_embedded

Saturday, June 18, 2011

ما لا يقال عن مجلس الشورى السعودي


إن المتابع لتاريخ مجلس الشورى لا يلاحظ حدوث أي تغيير حقيقي في مهامه وصلاحياته حتى بعد التعديلات التي أدخلها عليه الملك فهد في عام 1993. ففي الماضي كان شيوخ القبائل هم أعضاء المجلس أما الآن فإن غالبية أعضائه من حملة الشهادات العليا إلا أن المهام التي يقوم بها المجلس والصلاحيات المخولة له لم تختلف منذ عهد الملك عبد العزيز. ومن المؤسف القول بأن المجلس الحالي أسوأ من مجلس شيوخ القبائل لأنه يضم كوادر مؤهلة تستطيع الترويج لوسائل الاعلام بأن المجلس في خدمة الشعب بينما الحقيقة أنه ليس سوى أداة كغيره من الأدوات التي تخلقها السلطات السعودية لكي تستخدمها من أجل تحسين صورتها والإيحاء للشعب السعودي وللعالم بأن السعوديين يشاركون في حكم بلادهم.

إن السؤال الذي يطرح نفسه هو: كيف لمجلس تختاره السلطة ويتقاضى منها راتبه أن يعمل لصالح الشعب الذي لم يكن له أي دور في عملية اختيار أعضائه؟ إن مجلس الشورى وحتى يكون فاعلا وملبيا لاحتياجات ومتطلبات المواطنين والمواطنات لابد ان يكون منتخبا من قبل الشعب وله كامل الصلاحيات لإصدار القوانين التي من شأنها ضمان حقوق المواطنين والمواطنات وحماية حرياتهم وتحديد واجباتهم وتحسين أمورهم الحياتية.

إن الخدمة الوحيدة التي يمكن لمجلس الشورى بوضعه الحالي تقديمها للشعب السعودي هي بالاعتراف علانية بأنه لا يملك أي صلاحيات لاتخاذ أي قرارات أو مساءلة السلطات. إذا كان المجلس أو بعض أعضائه صادقون في رغبتهم في خدمة الشعب السعودي فإن عليهم المطالبة بأن يكون للمجلس صلاحيات تشريعة أو التقدم باستقالتهم.

Wednesday, June 15, 2011

Empowering Saudi Women

Supporting Saudi women's rights to drive and to obtain their full equality in Saudi Arabia is more than a Saudi domestic cause. This is due to the fact that Saudi Arabia plays major economic and religious roles in Muslims' and non-Muslims' lives. For decades, Western democratic governments and businesses have maintained economic and strategic ties with the Saudi autocratic monarchs.

The West sells large quantities of arms to the Saudi monarchs and trains their armed forces and their oppressive security apparatus. Western democracies support the Saudi monarchs and protect them from internal and external threats. These realities contribute to the Saudi regime's religious, social, and political oppression, especially against women and minorities. As free people, we have the right and civic obligation to stand up against oppression, especially in countries whose regimes we support and conduct lucrative business with.

While the Washington-based Center for Democracy and Human Rights in Saudi Arabia does not advocate the use of violence to bring about political change; it’s unlikely that the ruling family will ever share real power with their disenfranchised populace peacefully. “The House of Saud will fight until the last drops of blood to keep its powers; it will not give up anything willingly,” said Mohsen Al-Awajy a Saudi lawyer and reformer, (Newsday, October 31, 2004.) However, this outlook could change because of recent developments in Saudi Arabia and in response to the current sweeping uprising against tyranny in many Arab countries

As Americans with close economic and strategic ties to the Saudi regime, it’s in our best interest to support Saudi women’s rights, not only to drive, but to become full participants in the Saudi decision making processes. Societies where women are equal and empowered have proven to be more stable, prosperous and tolerant of differences.

Ali Alyami, Executive Director

Thursday, June 9, 2011

ما لا يقال عن استعمال السلطات السعودية للدين كأداة لمنع التقدم في البلاد

تحليل مركز الديمقراطية وحقوق الانسان في السعودية


إن أكبر دليل على استعمال السلطات السعودية للدين كأداة لمنع تقدم البلاد هو الفتاوي الدينية الرسمية التي تصدرها اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء ضد المرأة في السعودية، وما الفتوى الأخيرة بتحريم عمل المرأة في كل الأماكن التي يتواجد فيها الرجال إلا مثال واضح على ذلك. فكيف يمكن للمجتمع السعودي أن ينهض في ظل وجود جهاز حكومي يمنع نصف المجتمع من المشاركة في بناء وتطوير الوطن؟


المثير في الأمر أن الفتوى صدرت بعد مرور يوم واحد على المرسوم الملكي القاضي بتوفير 40 ألف وظيفة للمواطنات السعوديات في قطاعات مختلفة. وبحسب نص الفتوى رقم 32601419 بتاريخ 28-6- 1432هـ والتي نشرها موقع "المسلم" الالكتروني فإنه يحرم على المرأة العمل كسكرتيرة أو موظفة استقبال أو في عاملة في خطوط الإنتاج أو محاسبة في المراكز والمحلات التجارية أو الصيدليات أو المطاعم.


فهل هذا يعني أن على السعوديات الانتظار حتى يتم توفير 40 ألف فرصة عمل في مواقع لا اختلاط فيها مراعاة لهذه الفتوى؟ وما تفسير تزامن الفتوى مع المرسوم الملكي؟ وهل هناك تنسيق بين السلطات السياسية والسلطات الدينية لإسكات المواطنات السعوديات اللواتي يناضلن لنيل حقوق أساسية كالحق في العمل وقيادة السيارات؟

Monday, June 6, 2011

ما لا يقال عن مساندة السلطات السعودية للأنظمة الدكتاتورية

لقد دأبت السلطات السعودية على دعم الدكتاتوريين وتوفير الملاذ الآمن لهم في أراضيها دون اكتراث لما يمكن أن يثيره ذلك التصرف من رد فعل محلي أو دولي. والسبب في ذلك يعود إلى أن العائلة الحاكمة في السعودية تمكنت من إلغاء دور الشعب وتغييبه تماما عن المشاركة في إدارة شؤونه السياسية على كل المستويات.

فاستقبال الحكومة السعودية للطغاة والسفاحين من اوغندا وتونس واليمن ودفاعها المستميت عن الدكتاتور المصري حسني مبارك وإرسالها قوة عسكرية لحماية نظام آل خليفة وقمع المطالبين بالديمقراطية في البحرين، أدلة واضحة على أن السلطات السعودية لا تكترث ولا تضع أي اعتبار للشعب السعودي الذي يتحمل وحده الآثار السلبية لتلك القرارات الخاطئة.

ما الذي تسفيده السلطات السعودية من ترحيبها بالدكتاتوريين الذين رفضت دول أخرى استقبالهم في أراضيها؟ فبينما يرى البعض أن السلطات السعودية إنما تستقبل الطغاة من أجل تهدئة الأوضاع وإنهاء الصراعات، إلا أن الواقع عكس ذلك. إن للسطات السعودية مصالح بعيدة المدى منها استغلال أنصار الدكتاتوريين في البلدان التي طردوا منها وذلك لتقوية النفوذ السعودي وللتأثير على الحكومات الجديدة من أجل المحافظة على المصالح السعودية هناك وكذلك لاقناع العالم بمدى قوة النظام السعودي وأنه الوحيد القادر على اتخاذ قرارات مثيرة للجدل والمحافظة على استقراره في نفس الوقت.

والسؤال الآن هو إلى متى ستستمر السلطات السعودية في انتهاج هذه السياسة وإلى متى سيستمر صمت الشعب السعودي إزاء هذه التصرفات العشوائية؟

Saturday, June 4, 2011

Why support Saudi women's right to drive?

Supporting Saudi women's right to drive and obtain their full rights is not only morally the right thing to do, but it is in the best interest of the international community. This is due to the vital religious and economic roles that Saudi Arabia plays in the lives, perceptions and behaviors of the estimated 1.5 billion Muslims worldwide. Saudi Arabia is the birth place of Islam and home to its two most holy shrines, in Mecca and Medina. Because of its centrality to Islam, empowering Saudi women will resonate throughout Muslim communities and could potentially undermine religious extremism and its byproduct terrorism. Saudi women are among the most outspoken groups against religious extremism in their country. This is due to the Saudi religious establishment’s relentless political, social, educational and economic discriminatory campaigns against Saudi women.

Saudi Arabia is the only country where women are legally barred from driving. The Saudi autocratic and Wahhabi theocratic government attribute its policy against women driving to religion and tradition. Saudi women and many men reject the government's assertions and have been trying peacefully to convince their absolute monarchy and its religious establishment that neither Islam nor indigenous traditions object to women driving, working or traveling without governmental and male guardian permission. However, women's petitions and peaceful demands to obtain their basic rights have fallen on government’s deaf ears. Having exhausted all efforts to obtain their right to drive, a few Saudi women have taken behind the wheels in recent years starting in 1990 when forty seven women took their husbands’ car keys and drove them in the streets of the Saudi capital, Riyadh.

Desolately, they were quickly caught, interrogated, lost their jobs and ended up confessing to having broken the Saudi unwritten laws. A recent example of the enforcement of the Saudi government’s ban on women driving is the abduction of Manal al Sharif from her home at 3 AM on May 22, 2011. The day before Ms. al Sharif, who obtained her license abroad, drove her car in Eastern Saudi Arabia to show that women are capable of driving safely and responsibly. She herself driving while explaining the need for Saudi women to drive themselves instead of hiring strangers to drive them around, She posted the video which the Saudi authorities interpreted as an incitement that was intended to mobilize other women to drive. In addition, she, along with a group of like-minded Saudi women, set up a facebook account arguing the need for women’s right to drive, not for fun, but out of necessity. After nine days of imprisonment and interrogation, she was released after agreeing, in writing, never to drive again and henceforth would put her faith in the hands of the Saudi ruling family, according to the Saudi media.

As Americans with close economic and strategic ties to the Saudi regime, it’s in our best interest to support Saudi women’s rights not only to drive, but to become full participants in the Saudi decision making processes. Societies where women are equal and empowered have proven to be more stable, prosperous and tolerant of differences.

Wednesday, June 1, 2011

ما لا يقال عن إهانة السلطات في المملكة للمرأة السعودية

فيما تتشدق السلطات السعودية دائما - وخاصة عبر مؤسساتها الدينية - بأنها تحترم المرأة وتكرمها وتضع لها مكانة خاصة نجدها هي التي تهين المرأة السعودية باعتبارها مجرد "فتنة" وبالنظر إليها من ناحية جنسية فقط فتحرمها - رغم حاجتها – من العمل في الكثير من المهن وتطاردها في الأسواق والمحلات التجارية وكأنها المسؤولة عن أخطاء الرجال وتجاوزاتهم، وتهين السلطات في السعودية المرأة عندما تعتبرها أقل من الرجل مهما تفوقت عليه في التحصيل العلمي والمرتبة الوظيفية، فشهادة امرأتين ولو كانتا رائدتا فضاء تعدل شهادة رجل وإن كان أميا لا يحمل أي مؤهل دراسي، وتهين السلطات المرأة السعودية حين تمنعها من تولي وظيفة كالقضاء مثلا بحجة أنها ضعيفة ولا يمكنها السيطرة على عواطفها في الوقت الذي تمارس فيه النساء حول العالم مهنة القضاء بكفاءة ومهنية عاليتين، كما تهينها حين تجبرها على الركوب مع سائق أجنبي غريب بدلا من السماح لها بأن تقود سيارتها بنفسها للذهاب إلى العمل وتوصيل أبنائها إلى المدارس وقضاء حوائجها كسائر نساء العالم، كما تهينها حين تطالبها باصطحاب محرم ولو كان طفلا عند السفر أو التنقل من مكان إلى آخر وكأنها موضع شك دائم ويجب أن تخضع للمراقبة في كل وقت.

ولا تقتصر اهانة السلطات السعودية للمرأة على ما سبق ذكره فحسب بل بلغت الإهانات إلى حد سجن مواطنات سعوديات ظلما بعد أن اعتصمن في شهر مارس الماضي أمام مقر وزارة الداخلية في مدينة الرياض وطالبن باطلاق سراح أزواجهن وأقربائهن المعتقلين لسنوات طويلة بدون محاكمة. ولا تختلف الاهانة التي تلقتها أسر المعتقلين عن ما تعرضت له السيدة منال الشريف التي لم تخالف أي قانون بقيادتها لسيارتها فقد تم اقتحام منزلها في ساعة متأخرة من الليل وأخذها إلى السجن.

السؤال الآن كيف تفسر السلطات التي تدعي دائما أنها تحترم وتقدر المرأة ما تعرض له أهالي المعتقلين اللواتي تم خداعهن واستدراجهن إلى سجن الحائر ومنهن كبار في السن ومرضى ومن أتين من مسافات طويلة، وكيف تفسر السلطات اعتقال السيدة منال الشريف في الثالثة فجرا على أيدي رجال؟
http://www.youtube.com/watch?v=NHL_QOabLKI

Blog Archive

Labels

United States (14) Saudi women (13) Human Rights (12) women's rights (9) Wahhabism (8) Human Rights Watch (5) Saudi Arabia (5) extremism (5) male guardianship (5) religious freedom (5) women drivers (5) Amnesty International (4) Prince Naif (4) Saudi blogger (4) Twitter (4) censorship (4) conference (4) freedom of media (4) judicial system (4) political reform (4) Facebook (3) Fouad Alfarhan (3) Iran (3) King Abdullah (3) President Obama (3) Saudi royal family (3) Sharia law (3) democracy (3) demonstration (3) employment (3) royal family (3) Blogs (2) CDHR (2) Crown Prince Sultan (2) France (2) Freedom House (2) Hezbollah (2) Israel (2) Jeddah (2) Lebanon (2) Minority Rights (2) Syria (2) Terrorism (2) The Washington Post (2) U.S. Congress (2) Wajeha al-Huwaider (2) arrest (2) child brides (2) education (2) freedom of internet (2) freedom of speech (2) headscarf (2) religious police (2) torture (2) Abaya (1) About CDHR (1) Afghanistan (1) Ahmed Subhy Mansour (1) Al-Doumaini (1) Al-Faleh (1) Al-Hamid (1) BBC News (1) Boston Globe (1) Clare Lopez (1) Contact (1) Dan Burton (1) Economic Reform (1) Farzana Hassan (1) Hamas (1) Hariri Family (1) Iraq (1) Islamic Society of Boston (1) Jihadist (1) King Fahd (1) Mansour al-Nogaidan (1) Middle East (1) Ministry of Interior (1) Muqtada Al-Sadr (1) Muslim Brotherhood (1) Olympics (1) Pakistan (1) President Bush (1) Prime Minister Fouad Siniora (1) Prince Abdul Rahman (1) Prince Al-Waleed (1) Prince Talal (1) Riyadh (1) Sarah Leah Whitson (1) Sarkozy (1) Saudi Embassy (1) Shia (1) Sudairi Seven (1) Sue Myrick (1) Sunni (1) Taliban (1) The Stoning of Soraya M. (1) Thomas Farr (1) adultery (1) burka (1) child abuse (1) female comic (1) film (1) foreign workers (1) hijab (1) honor killings (1) khalwa (1) niqab (1) non-Saudis (1) oil (1) political culture (1) sex segregation (1) stoning (1) succession (1) voting (1) youtube (1)